CUM SA INVETI
1. Mind Mapping
Mind Map inseamnă, de fapt, hartă mentală. Hărtile mentale sunt instrumente grafice care
folosesc cuvinte, linii, culori, imagini şi legături logice pentru a stimula şi facilita dezvoltarea
ideilor, brainstorming-ul şi organizarea informaţiei. Din păcate, memoria nu ne ajută
întotdeauna să ne amintim tot ce am vrea.
Mind Map în 7 pasi:
1. Porneşte de la centrul paginii.
2. Nu sta serios!
Scrie sau desenează primul lucru care îţi vine în minte când te gândeşti la subiecte comune.
Pune-ţi gândurile în jurul ideii centrale.
3. Liberă asociere.
Pe masură ce îţi vin ideile, scrie-le pe liniile de legătură cu centrul.
4. Gândeşte cât de repede poţi.
Vin-o cu o explozie de idei. Transpune-le în cuvinte, imagini, coduri sau simboluri.
5. Nu există limite.
Gândeşte "out -of-the-box". Totul este posibil. Utilizaţi orice culoare, markere, creioane, etc.
Nu ai trăit până nu ai evidenţiat o idee în Mind Map cu roz aprins sau portocaliu .
6. Hai, hai, hai...
Păstraţi-vă mâna în mişcare. Dacă nu mai aveţi idei trasaţi linii simple şi crierul va găsi ideile
pentru a le asocia cu liniile.
7. Adaugă relaţii şi conexiuni.
Câteodată vezi relaţii şi conexiuni imediat şi poţi adăuga sub-legături la o idee principală.
Câteodată aceste conexiuni nu apar de la început, organizarea poate veni mai târziu, prima
cerinţa este de a obţine ideile.
Exemplu:
În ce context se aplică în mod special?
1. Organizarea şi gestionarea detaliilor importante legate de un proiect – mindmap-ul poate fi
uşor folosit ca instrument de gestionare a taskurilor fiecărei echipe şi a fiecărui membru al
unei echipe în parte.
2. Mind mapping-ul este o metodă eficientă de comunicare între persoane care au un mod de
gândire nestructurat şi cei care nu gândesc secvenţial.
3. Nu în ultimul rând, mind mapping-ul poate fi folosit ca un instrument pentru a învaţa mai
uşor la examene. Punându-ţi gâdurile pe hârtie într-o formă organizată şi incluzând puternice
elemente vizuale, cum ar fi culorile şi formele, chiar poţi să îţi întipăreşti informaţiile în
memorie pe termen lung.
2. Metoda Lozanov
Georgi Lozanov a înaintat teoria sugestoterapiei, unde tehnici variate, inclusiv respiraţia şimuzica s-au dovedit a favoriza procesul învaţării.
Cum funcţioneaza?
Există şase principii majore care stau la baza învăţării accelerate:
1. Îndepărtarea tuturor limitărilor mentale negative, care împiedică abilitatea naturală de a
învaţa. Aici este vital să scapi de stereotipul că abilităţile tale sunt limitate.
2. Relaxarea ~ în această stare, informaţia este rapid şi fără efort absorbită.
3. Desenarea unei hărţi mentale a informaţiilor pe care urmează să le asimilezi.
4. “Concertul activ” ~ aici mediul înconjurător reprezintă mesajul. Muzica, ritmul, jocul,
stimulii vizuali sunt parte din procesul de învăţare.
5. “Concertul receptiv” ~ aici se ia o pauză care să permită subconştientului să absoarbă
informaţiile evaluate. Se folosesc stimuli audio-vizuali.
6. Somnul de peste noapte este urmat de jocuri, puzzle sau activităţi prin care se revede
ceea ce a fost învăţat în ziua precedentă.
Lozanov recomandă să dormi după fiecare episod de învăţare. Somnul de tip REM ajută
creierul să asimileze lucrurile noi. Este ca şi cum am compara creierul cu un calculator căruia iam
da un restart ca să se înregistreze modificările din urma instalarii unui program.
Somnul REM este o fază a somnului nostru. În timpul somnului REM un sfert din creier trimite
informaţii celorlalte parţi care sunt de obicei stimulate de simţurile noastre. În medie, oamenii
pot avea 4-5 faze REM pe noapte, fiecare durând cam 20 minute.
Majoritatea materialelor care abordează tematica învăţării accelerate vorbesc şi despre
influenţa muzicii asupra actului învăţării.
“Muzica este mediatorul dintre viata simturilor si viata spiritului” - Beethoven.
Două exemple:
1. Mânăstirile contemporane folosesc frecvent muzica de fond în timpul studiilor preoţilor.
Aceşti preoţi sunt capabili să memoreze cărţi întregi cu tematică religioasă.
2. O cercetare interesantă menită să pună în evidenţă efectul muzicii asupra vieţii, a fost
realizată în Denver, SUA. Acesta a testat efectul muzicii rock şi a celei clasice asupra plantelor,
mai exact asupra petuniilor, cârciumăresei şi gălbenelelor.
Efectele muzicii rock:
Plantele cresc anormal de mici, cu frunze puţine sau fară frunze deloc.
Plantele cresc îndepartându-se de sursa de sunet a muzicii rock.
Plantele mor după două saptămâni.
Efectele muzicii clasice:
Plantele cresc mai mult decât plantele din grupul de control (plante care nu au
beneficiat de muzică).
Plantele cresc către sursa de sunet a muzicii clasice.
Unele plante au ajuns să se încolăcească în jurul difuzoarelor.
Plantele au înflorit.
Cântecele şi poeziile pot îmbunătăţi memoria de conţinut (fapte şi detalii) datorită ritmului şi
melodicităţii1.
3. Tehnica Pegword
Metoda Pegword se bazează pe puterea imaginilor vizuale. Există mai multe variante ale
Metodei Pegword, dar ele toate sunt bazate pe acelaşi principiu general. Oamenii trebuie să
înveţe o serie de cuvinte care servesc drept "cârlige" (peg = cârlig în limba engleză) de care
amintirile pot fi "agăţate".
Cum funcţionează?
O schemă Pegword clasică este următoarea: Fiecărei cifre de la unu la zece i se asociază un
simbol vizual.
De exemplu:
1 - o lumânare
2 - o lebădă
3 - un trident
4 - o masă
etc.
Pentru a memora o listă de cumpărături care conţine elemente cum ar fi: pâine, vin, mătură,
vei creea asocieri ca cele de mai jos:
1. o lumânare aprinsă înfiptă într-o pâine
2. o lebădă care îşi încolăceşte gâtul în jurul sticlei de vin
3. un trident care este folosit drept armă în lupta cu o…mătură :)
etc.
Când ai nevoie să îţi aminteşti lista de cumpărături, pur şi simplu îţi reaminteşti Pegword-urile
asociate cu fiecare număr, apoi Pegword-urile vor servi ca indicii pentru lista de cumpărături.
Cu cât asocierile sunt mai creative, cu atât memorarea este mai uşoară.
Dacă doreşti să pui obiectele în ordine inversă, o poţi face la fel de uşor ca şi pentru ordinea
firească. Dacă vrei să îţi aminteşti ce-l de-al patrulea element, poţi spune " patru este o masă"
şi îţi poţi imagina o masă pentru a vedea obiectele de pe ea.
Teste
Au fost facute mai multe experimente pentru a demonstra validitatea acestei metode. În unul
dintre ele participanţilor li s-a dat un minut pentru a memora o listă de cuvinte, rimând,
fiecare cu un numar de la 1 la 10. În continuare, participanţii au fost instruiţi să memoreze o
listă de 10 nume asociindu-le vizual cu “Pegwords”. Apoi le-a fost dată sarcina de a număra
invers din 3 în 3 pentru 30 de secunde, după care au fost puşi să-şi reamintească numele din
listă în ordine folosind “Pegwords”. Rezultatele au indicat o medie de cuvinte amintite cu
Metodata Pegwords de 82.86 % versus o medie de 70% pentru cei ce nu au folosit nici o
metodă, o diferenţă statistică mare2.
4. Camera romană
Metoda Camerei Romane este un vechi şi eficient mod de a aminti informaţii în cazul în care
ordinea nu este importantă. Ea presupune asocierea informaţiilor de memorat cu obiectele
dintr-o cameră sau mai multe.
Cum funcţionează?
Imaginează-ţi o cameră pe care o ştii. Asociază imagini, reprezentând informaţiile pe care
doreşti să ţi le aminteşti, cu obiecte din cameră. Pentru a-ţi aminti informaţiile , pur şi simplu,
fă un tur al camerei în mintea ta, vizualizând obiectele cunoscute şi imaginile asociate.
Thnica poate fi extinsă prin detaliere. Ca alternativă poţi deschide uşi spre alte camere şi să
foloseşti obiectele din acestea, de asemenea. Nu este nevoie să restricţionăm aceste informaţii
la cameră: am putea folosi un peisaj sau un oraş pe care îl cunoaştem bine, pe care îl vom
popula cu imagini memorate. Aceasta este doar o cale de a reprezenta harta cognitiva a
informaţiilor într-un mod accesibil.
Exemplu: Într-o cameră am urmatoarele obiecte: masă, vază, lampă, ceas, scaun, oglindă,
rame fotografii, etc. Dacă vreau să îmi amintesc data conflictului militar din istoria noastră,
numit “Bătălia de la Posada”, mă pot folosi de obiecte astfel: privesc ceasul care arată ora 13 şi
30 minute, şi obţin astfel anul bătăliei: 1330, apoi mă uit la una dintre fotografii şi îmi imaginez
că arată o trecătoare muntoasă şi că respectiva imagine are un titlu: POSADA.
Teste:
Pentru a arata utilitatea acestei metode s-au efectuat mai multe teste. De exemplu,
participanţilor li s-a dat un minut pentru a memora o listă de cuvinte. Rezultatele au arătăt că
procentajul mediu al cuvintelor reamintite de cei care au folosit metoda camerei a fost de
77,3, versus 54,57 pentru cei ce nu au folosit nici o metodă, o diferenţă statistică mare
Mind Map inseamnă, de fapt, hartă mentală. Hărtile mentale sunt instrumente grafice care
folosesc cuvinte, linii, culori, imagini şi legături logice pentru a stimula şi facilita dezvoltarea
ideilor, brainstorming-ul şi organizarea informaţiei. Din păcate, memoria nu ne ajută
întotdeauna să ne amintim tot ce am vrea.
Mind Map în 7 pasi:
1. Porneşte de la centrul paginii.
2. Nu sta serios!
Scrie sau desenează primul lucru care îţi vine în minte când te gândeşti la subiecte comune.
Pune-ţi gândurile în jurul ideii centrale.
3. Liberă asociere.
Pe masură ce îţi vin ideile, scrie-le pe liniile de legătură cu centrul.
4. Gândeşte cât de repede poţi.
Vin-o cu o explozie de idei. Transpune-le în cuvinte, imagini, coduri sau simboluri.
5. Nu există limite.
Gândeşte "out -of-the-box". Totul este posibil. Utilizaţi orice culoare, markere, creioane, etc.
Nu ai trăit până nu ai evidenţiat o idee în Mind Map cu roz aprins sau portocaliu .
6. Hai, hai, hai...
Păstraţi-vă mâna în mişcare. Dacă nu mai aveţi idei trasaţi linii simple şi crierul va găsi ideile
pentru a le asocia cu liniile.
7. Adaugă relaţii şi conexiuni.
Câteodată vezi relaţii şi conexiuni imediat şi poţi adăuga sub-legături la o idee principală.
Câteodată aceste conexiuni nu apar de la început, organizarea poate veni mai târziu, prima
cerinţa este de a obţine ideile.
Exemplu:
În ce context se aplică în mod special?
1. Organizarea şi gestionarea detaliilor importante legate de un proiect – mindmap-ul poate fi
uşor folosit ca instrument de gestionare a taskurilor fiecărei echipe şi a fiecărui membru al
unei echipe în parte.
2. Mind mapping-ul este o metodă eficientă de comunicare între persoane care au un mod de
gândire nestructurat şi cei care nu gândesc secvenţial.
3. Nu în ultimul rând, mind mapping-ul poate fi folosit ca un instrument pentru a învaţa mai
uşor la examene. Punându-ţi gâdurile pe hârtie într-o formă organizată şi incluzând puternice
elemente vizuale, cum ar fi culorile şi formele, chiar poţi să îţi întipăreşti informaţiile în
memorie pe termen lung.
2. Metoda Lozanov
Georgi Lozanov a înaintat teoria sugestoterapiei, unde tehnici variate, inclusiv respiraţia şimuzica s-au dovedit a favoriza procesul învaţării.
Cum funcţioneaza?
Există şase principii majore care stau la baza învăţării accelerate:
1. Îndepărtarea tuturor limitărilor mentale negative, care împiedică abilitatea naturală de a
învaţa. Aici este vital să scapi de stereotipul că abilităţile tale sunt limitate.
2. Relaxarea ~ în această stare, informaţia este rapid şi fără efort absorbită.
3. Desenarea unei hărţi mentale a informaţiilor pe care urmează să le asimilezi.
4. “Concertul activ” ~ aici mediul înconjurător reprezintă mesajul. Muzica, ritmul, jocul,
stimulii vizuali sunt parte din procesul de învăţare.
5. “Concertul receptiv” ~ aici se ia o pauză care să permită subconştientului să absoarbă
informaţiile evaluate. Se folosesc stimuli audio-vizuali.
6. Somnul de peste noapte este urmat de jocuri, puzzle sau activităţi prin care se revede
ceea ce a fost învăţat în ziua precedentă.
Lozanov recomandă să dormi după fiecare episod de învăţare. Somnul de tip REM ajută
creierul să asimileze lucrurile noi. Este ca şi cum am compara creierul cu un calculator căruia iam
da un restart ca să se înregistreze modificările din urma instalarii unui program.
Somnul REM este o fază a somnului nostru. În timpul somnului REM un sfert din creier trimite
informaţii celorlalte parţi care sunt de obicei stimulate de simţurile noastre. În medie, oamenii
pot avea 4-5 faze REM pe noapte, fiecare durând cam 20 minute.
Majoritatea materialelor care abordează tematica învăţării accelerate vorbesc şi despre
influenţa muzicii asupra actului învăţării.
“Muzica este mediatorul dintre viata simturilor si viata spiritului” - Beethoven.
Două exemple:
1. Mânăstirile contemporane folosesc frecvent muzica de fond în timpul studiilor preoţilor.
Aceşti preoţi sunt capabili să memoreze cărţi întregi cu tematică religioasă.
2. O cercetare interesantă menită să pună în evidenţă efectul muzicii asupra vieţii, a fost
realizată în Denver, SUA. Acesta a testat efectul muzicii rock şi a celei clasice asupra plantelor,
mai exact asupra petuniilor, cârciumăresei şi gălbenelelor.
Efectele muzicii rock:
Plantele cresc anormal de mici, cu frunze puţine sau fară frunze deloc.
Plantele cresc îndepartându-se de sursa de sunet a muzicii rock.
Plantele mor după două saptămâni.
Efectele muzicii clasice:
Plantele cresc mai mult decât plantele din grupul de control (plante care nu au
beneficiat de muzică).
Plantele cresc către sursa de sunet a muzicii clasice.
Unele plante au ajuns să se încolăcească în jurul difuzoarelor.
Plantele au înflorit.
Cântecele şi poeziile pot îmbunătăţi memoria de conţinut (fapte şi detalii) datorită ritmului şi
melodicităţii1.
3. Tehnica Pegword
Metoda Pegword se bazează pe puterea imaginilor vizuale. Există mai multe variante ale
Metodei Pegword, dar ele toate sunt bazate pe acelaşi principiu general. Oamenii trebuie să
înveţe o serie de cuvinte care servesc drept "cârlige" (peg = cârlig în limba engleză) de care
amintirile pot fi "agăţate".
Cum funcţionează?
O schemă Pegword clasică este următoarea: Fiecărei cifre de la unu la zece i se asociază un
simbol vizual.
De exemplu:
1 - o lumânare
2 - o lebădă
3 - un trident
4 - o masă
etc.
Pentru a memora o listă de cumpărături care conţine elemente cum ar fi: pâine, vin, mătură,
vei creea asocieri ca cele de mai jos:
1. o lumânare aprinsă înfiptă într-o pâine
2. o lebădă care îşi încolăceşte gâtul în jurul sticlei de vin
3. un trident care este folosit drept armă în lupta cu o…mătură :)
etc.
Când ai nevoie să îţi aminteşti lista de cumpărături, pur şi simplu îţi reaminteşti Pegword-urile
asociate cu fiecare număr, apoi Pegword-urile vor servi ca indicii pentru lista de cumpărături.
Cu cât asocierile sunt mai creative, cu atât memorarea este mai uşoară.
Dacă doreşti să pui obiectele în ordine inversă, o poţi face la fel de uşor ca şi pentru ordinea
firească. Dacă vrei să îţi aminteşti ce-l de-al patrulea element, poţi spune " patru este o masă"
şi îţi poţi imagina o masă pentru a vedea obiectele de pe ea.
Teste
Au fost facute mai multe experimente pentru a demonstra validitatea acestei metode. În unul
dintre ele participanţilor li s-a dat un minut pentru a memora o listă de cuvinte, rimând,
fiecare cu un numar de la 1 la 10. În continuare, participanţii au fost instruiţi să memoreze o
listă de 10 nume asociindu-le vizual cu “Pegwords”. Apoi le-a fost dată sarcina de a număra
invers din 3 în 3 pentru 30 de secunde, după care au fost puşi să-şi reamintească numele din
listă în ordine folosind “Pegwords”. Rezultatele au indicat o medie de cuvinte amintite cu
Metodata Pegwords de 82.86 % versus o medie de 70% pentru cei ce nu au folosit nici o
metodă, o diferenţă statistică mare2.
4. Camera romană
Metoda Camerei Romane este un vechi şi eficient mod de a aminti informaţii în cazul în care
ordinea nu este importantă. Ea presupune asocierea informaţiilor de memorat cu obiectele
dintr-o cameră sau mai multe.
Cum funcţionează?
Imaginează-ţi o cameră pe care o ştii. Asociază imagini, reprezentând informaţiile pe care
doreşti să ţi le aminteşti, cu obiecte din cameră. Pentru a-ţi aminti informaţiile , pur şi simplu,
fă un tur al camerei în mintea ta, vizualizând obiectele cunoscute şi imaginile asociate.
Thnica poate fi extinsă prin detaliere. Ca alternativă poţi deschide uşi spre alte camere şi să
foloseşti obiectele din acestea, de asemenea. Nu este nevoie să restricţionăm aceste informaţii
la cameră: am putea folosi un peisaj sau un oraş pe care îl cunoaştem bine, pe care îl vom
popula cu imagini memorate. Aceasta este doar o cale de a reprezenta harta cognitiva a
informaţiilor într-un mod accesibil.
Exemplu: Într-o cameră am urmatoarele obiecte: masă, vază, lampă, ceas, scaun, oglindă,
rame fotografii, etc. Dacă vreau să îmi amintesc data conflictului militar din istoria noastră,
numit “Bătălia de la Posada”, mă pot folosi de obiecte astfel: privesc ceasul care arată ora 13 şi
30 minute, şi obţin astfel anul bătăliei: 1330, apoi mă uit la una dintre fotografii şi îmi imaginez
că arată o trecătoare muntoasă şi că respectiva imagine are un titlu: POSADA.
Teste:
Pentru a arata utilitatea acestei metode s-au efectuat mai multe teste. De exemplu,
participanţilor li s-a dat un minut pentru a memora o listă de cuvinte. Rezultatele au arătăt că
procentajul mediu al cuvintelor reamintite de cei care au folosit metoda camerei a fost de
77,3, versus 54,57 pentru cei ce nu au folosit nici o metodă, o diferenţă statistică mare
0 Response to CUM SA INVETI
Trimiteți un comentariu